|
||||||||
Bij het onafhankelijke label Wildflow Records verscheen recent onder de titel ‘Oblivious’ het debuutalbum van Babyflow, de band die de dekmantel is -en het éérste niet onder eigen naam- van Anthony W. Rogers. Het is de vierde release van Rogers bij het label, een met een aantal jeugdige cohorten, waarvan er twee zijn naam dragen, de Lillers en die klaar staan om terug te slaan. Anthony W. Rogers, een indie artiest uit de Appalachen in het oosten van Noord-Amerika, stond in de studio met Blake en Joe Rogers en de broers Aaron en Sean Liller. De twee die hen verder ondersteunden waren Pierce Miller en Bryson Bush. Lisa Rayden-Rogers, de vrouw van en moeder van Blake en Joe ontwierp en schilderde de tekening op de cover. Anthony W. Rogers is een veteraan in de DC- scene en heeft -vele levens geleden en in een andere wereld- in de loop der jaren duizenden optredens gedaan. Rogers bracht eerder al drie soloalbums uit: ‘Indentification’ (1993), ‘Wrong’ (2015) en ‘One Day (a Journal)’ (2018). ‘Oblivious’ werd opgenomen, geproduceerd en gemixt in Anthony's eigen Lakes Edge studio. Aan het nieuwste project werkte ook de gebiedslegende en multi-Grammy-winnaar Greg Lukens mee. A nod to ‘The Who Sell Out’ (1967) ‘The Who Sell Out’ (1967) was het derde album van de Britse rock band The Who. Het is een conceptalbum dat bestaat uit een verzameling van onsamenhangende nummers, gemengd met de muziek van onbestaande commercials en een soort van overheid spotjes. Het album doet alsof het een uitzending is van het piratenstation Radio London. Een deel van de bedoelde ironie van de titel was dat The Who ook écht reclame maakt tijdens die bepaalde periode van hun carrière, waarvan er enkele zijn toegevoegd als bonustracks op de geremasterde CD. De omslag van de plaat is verdeeld in panelen, waarin alle vier de bandleden staan: twee op de voorkant en twee op de achterkant. Voorkant: Pete Townshend prijst het deodorant-merk Odorono aan door het met een té grote stick onder zijn oksel te houden; Roger Daltrey zit in een badkuip vol met Heinz' bruine bonen in tomatensaus. Achterkant: Keith Moon smeert het anti-puistmiddel Medac uit een iets te grote tube; John Entwistle staat in een Tarzan-pakje van luipaardhuid, terwijl hij een blonde vrouw in een gelijksoortige bikini met één arm vasthoudt en in de andere een teddybeer (een advertentie voor Charles Atlas, genoemd in een van de valse commercials op het album). Oorspronkelijk zou Moon een tube Clearasil vasthouden, maar de fabrikant verbood het en de cover werd veranderd. Zeven songs (zes commercials) op ‘Oblivious’ zijn nummers die op de track list doorheen de dertien zweven en, die de sixties’ klassieker, de stunt van The Who, ‘The Who Sell Out’ trachten te evenaren. Ze verwijzen in de songs naar actuele producten en plaatsen (“Covid Beach”, “Invisible Mask”, NTHI: “No Test Health Insurance”). Het album opent met “Daddy Got Played”, waarin een vermanende vinger wordt uitgestoken naar de ineenstorting van de morele en ethische normen van het Christelijke contingent. Het nummer contrasteert sterk met de hoopvolle ballade “Rain Cloud”, waarmee het album afsluit. ”William Burns”, de eerste opgenomen solo-compositie van zoon Blake Rogers, is een instrumental en een volwassen en subtiele rustige herinnering aan een van de slachtoffers van de laatst bekende lynchpartij in de lokale regio West-Maryland in 1907. De liner notes vermelden de essentie van dit nummer: "het is onze plicht om nooit te vergeten…". Blake schreef ook mee aan “Substitute for Science”, “3 for $12.99” en “Karen for Hire”. Anthony zelf nam solo twee van de albumtracks op, “Wrong” en “Wish Myself Away”. "Wrong" is een remake / update die oorspronkelijk bedoeld was om te worden opgenomen op het 2015 soloalbum met dezelfde naam. Het nummer verwijst naar “het foute buiten ons”. "Wish Myself Away" gaat over de persoonlijke wanhoop die, vanaf het begin van de pandemie, in het hele land gevoeld werd. Andere opvallende nummers zijn onder meer "Greaser" (een cover van zijn muziek buddy Jon Johnson), een eerbetoon aan het individualisme en "Listen”, over Black Lives Matter en het uiteenvallen van de samenleving. Voor velen zullen de commercials misschien wel het unieke en meest opwindende deel van het album zijn. De humoristische en ernstige commentaar over Amerika rond 2021: "Covid Beach", “Invisible Mask”, “3 for $12,99”, “NTHI” en “Karen for Hire”. De satirische oproep voor een maskerloos paradijs, het bleekmiddel-fenomeen, de gevaren van slim zijn in de dumdum-cultuur, een ziektekostenverzekering zonder test en het eerbetoon aan de huisvrouwen van Hell Club, die graag "dingen repareren". Het was wel even wennen aan ‘Oblivious’ van Babyflow. ‘Oblivious’ wisselt muziek af met korte commercials en is -door zijn evenwichtige balans tussen wanhoop, reflectie, optimisme, verontwaardiging en humor- daarom een geruststellende reis in deze moeilijke dagen. Het album wordt gepland in een kleine genummerde oplage in vinyl. Ik wijs iedereen bewust op de grappige en passende titel. “It took some time getting used to Babyflow's debut, ‘Oblivious’. ‘Oblivious’ alternates music with short commercials and is -because of its balance between despair, reflection, optimism, indignation and humor- a reassuring journey in these difficult days. I consciously point out the funny and appropriate title to everyone…“ (ESC – rootstime.be) Eric Schuurmans
Album track list: 01. Daddy Got Played – 02. Substitute for Science – 03. Wrong – 04. Covid Beach – 05. Greaser – 06. 3 for $12.99 – 07. William Burns – 08. Invisible Mask – 09. Wish Myself Away – 10. NTHI - 11. Listen - 12. Karen for Hire - 13. Rain Cloud / Music/Lyrics by: A. Rogers (1-4,6,8-13), w/B. Rogers (2,4,6,7,9-11), A. Liller (4,5,10) & J. Rogers (8) or as [noted: 5: w/Jon Johnson] ℗ & © 2021 - Produced by: Anthony W. Rogers & Blake | Album credits: Anthony W. Rogers: many instruments, noises & voices – solo on 3, 9 / Blake Rogers: keyboards bass trumpets processed brass ukulele vocals percussion / Joe Rogers: lead/b-vocs bass trumpets ukulele percussion (1,5,8,13) / Bryson Bush: trumpets percussion-vocs (1,5) / Aaron Liller: lead/b-vocs saxophones guitar percussion / Sean Liller: lead/b-vocs bass guitar percussion / Pierce Miller: lead and rhythm guitar (5) Discography BABYFLOW: Oblivious [2021] || Discography Anthony W. Rogers (solo): One Day (a Journal) [2018] | Wrong [2015] | Identification [1993] | |
||||||||
|
||||||||
|